دستورالعمل حمایت و ارائه خدمات تخصصی به نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر

مقدمه
رهبر معظم انقلاب هدف اصلی از روند حرکت علمی کشور را تبدیل ایران به مرجع علمی جهان اعلام فرموده و بارها بر آن تأکید داشته اند. همچنین با عنایت به تاکیدات معظم له مبنی بر تلاش حداکثری جهت استحکام هرچه بیشتر ساخت درونی نظام، توجه شایسته به جایگاه استعدادهای برتر جامعه ایثارگری و شکوفایی آنان در جهت توسعه همه جانبه کشور یکی از سیاست های مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می باشد. در این راستا بنیاد شهید و امور ایثارگران با اهتمام در شناسایی، جذب، حمایت و هدایت این استعدادها بر آن است تا علاوه بر حمایت مادی و معنوی از ایشان، با بهره مندی از خدمات بنیاد ملی نخبگان و امکانات دانشگاه ها و مجامع علمی و پژوهشی کشور، از یک سو زمینه های لازم برای ارتقاء سطح علمی و فرهنگی نخبگان و سرآمدان شاهد را در جهتِ تحققِ مرجعیت علمی ایران اسلامی در جهان فراهم آورَد؛ و از سوی دیگر اسبابِ بهره مندی جامعه از توانمندی های ایشان، و ورود آنان به سطوح عالی مدیریتی کشور را ایجاد نماید. بر این اساس، «حمایت و ارائه خدمات تخصصی به نخبگان و سرآمدان» به منظور تحت پوشش قراردادنِ جامعه هدف، جهت دستیابی به شاخص های معتبر علمی، پژوهشی، فرهنگی، هنری و… تدوین و برای اجرا در سطح استان ها مورد تصویب قرار گرفته است.

۲ – اهداف
۱-۲- ارتقاء معرفت دینی و افزایش اشتیاق نخبگان و سرآمدان در تولید علم و فناوری و کمک به تحقق مرجعیت علمی ایران اسلامی در جهان
۲-۲- ارتقاء سطح دانش، تخصص و مهارت های نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر
۳-۲- جلب مشارکت نخبگان و سرآمدان در فعالیت های علمی – پژوهشی و… و توانمندسازی آنان برای نقش آفرینی در پیمودن مسیر مرجعیت علمی و فناوری ایران اسلامی در جهان

۳- منظورها
۱-۳- افزایش سهم نخبگان شاهد و ایثارگر در تولید علم و حضور در عرصه های علمی، فرهنگی و مدیریتی کشور
۲-۳- حمایت مادی و معنوی از دستاوردهای علمی، پژوهشی، فرهنگی و هنری نخبگان و سرآمدان در جهت تحقق تمدن اسلامی
۳-۳- بسترسازی جهت حضور کیفی نخبگان و سرآمدان در مجامع علمی، پژوهشی، تحقیقاتی و المپیادهای علمی

۴- تعاریف و اصطلاحات
۱-۴- در این دستورالعمل مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر (ستاد) به اختصار « مرکز » و اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان (صف) به اختصار « استان » نامیده می شود.
۲-۴- خدمات تخصصی: به مجموعه خدماتی اطلاق می شود که در جهت بسترسازی برای بروز و ظهور خلاقیت های علمی، پژوهشی و فرهنگی استعدادهای برتر شاهد و ایثارگر و فراهم کردن زمینه های رشد و ارتقاء آنان پیش بینی و اجرا می شود.
۳-۴- حمایت: عبارت است از مجموعه مساعدت های مادی، معنوی، علمی، پژوهشی، فرهنگی که به منظور پشتیبانی از خلاقیت های نخبگان و سرآمدان و بسترسازی جهت ارتقاء کیفی دستاوردهای آنان در فرآیند احراز نخبگی برنامه ریزی و اعمال می گردد.
تبصره: حمایت ها و خدمات تخصصی پیش بینی شده، ضوابط و شرایط آن در ذیل ماده ۸ آمده است.
۴-۴- نخبه: به فرد برجسته و کارآمدی اطلاق می شود که اثرگذاری او در تولید علم، فناوری، فرهنگ سازی و مدیریت کشور محسوس بوده، هوش، خلاقیت، فعالیت های ویژه،کارآفرینی و نبوغ فکری وی در راستای تولید دانش، تعالی هنر و فرهنگ موجب سرعت بخشیدن به رشد و توسعه علمی و متوازن کشور حرکت در مسیر تحقق مرجعیت علمی و تبدیل آن به مطالبه عمومی و اعتلای جامعه انسانی گردد.
تبصره: شاخصه احراز سرآمدی و نخبگی در جدول شماره ۱-۱۳ آمده است.
۵-۴- سرآمد: به فردی اطلاق می شود که صاحب استعداد برتر است و به صورت بالقوه نخبه بوده ولی هنوز زمینه های لازم برای شناسایی کامل یا بروز استعدادهای ویژه او فراهم نشده است.
۶-۴- اعضای مرکز: به افرادی از جامعه هدف اطلاق می شود که حداقل یکی از شاخصه های عملکردی مندرج در جدول شماره ۱-۱۳ را احراز نموده باشند. عضویت این افراد در چهار رده عضویتی پویا، خلاق، افتخاری و پیشتازان تحصیلی انجام می¬گیرد:
۱-۶-۴- عضویت پویا
هر یک از افراد جامعه هدف که حداقل یکی از شاخص های عملکردی مندرج در جدول شماره ۱-۱۳ (ص۲۰) را احراز نماید به عنوان سرآمد عضو پویای مرکز محسوب می شود.
تبصره۱- عضویت اولیه اعضای پویا به مدت ۴ سال پیش بینی می شود و تجدید عضویت منوط به استمرار فعالیت های آنان در دوره چهار ساله و احراز حداقل امتیاز پیشینه ۳ می باشد.
۲-۶-۴- عضویت خلاق
هر یک از اعضای پویای مرکز که در رتبه بندی فعالیت ها امتیازات پیشینه وی ۴۵ یا بیشتر باشد، براساس این دستورالعمل عضو خلاق مرکز محسوب می گردد.
۳-۶-۴- عضویت افتخاری
آفرینندگان آثار متعدد علمی، هنری و فرهنگی در سطح بین¬المللی، مجتهدان و فقه های بزرگ، دانشمندان ملی، چهره های ماندگار حوزه های علمیه و دانشگاه، مخترعان، مبتکران و نویسندگانی که اثرگذاری و یا فعالیتهای خاص آنان در توسعه علمی و فرهنگی کشور مشهود باشد و نیز ایثارگران و جانبازان زیر ۲۵درصد، همسران و فرزندان آنان (مشروط به احراز نخبگی و فعالیت موثر علمی و پژوهشی) به عنوان عضو افتخاری و دائم مرکز به شمار می آیند.
اینگونه افراد توسط استان شناسایی و به مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر معرفی می شوند و مرکز در صورت تأیید شاخص¬های مورد نظر، مراتب را جهت اعمال عضویت افتخاری و دائم به استان اطلاع می دهد. بدیهی است که این اعضا مشمول محدودیت موضوع تبصره۳ ماده ۷-۴ نمی شوند.
۴-۶-۴- پیشتازان تحصیلی: به افرادی (از ممتازان تحصیلی) اطلاق می شود که در فرایند یک فعالیت رسمی (اعم از علمی، فرهنگی، هنری و…) در سطح کشور از همگنان خویش پیشی بگیرند. این افراد به شرح ذیل تعیین و تعریف می شوند:
۱- دانش آموزان شاغل به تحصیل مدارس استعدادهای درخشان کشور (سمپاد) در صورت احراز میانگین حداقل معدل ۱۸ در دو سال متوالی یا متناوب.
۲- نفرات اول و دوم کشوری کلیه پایه¬های تحصیلی دبیرستان و پیش دانشگاهی به تفکیک رشته.
۳- برگزیدگان حداقل مرحله اول المپیادهای علمی کشور و مسابقات اجرا شده توسط انجمن های تخصصی در سطح ملی یا بین المللی.
۴- دانش آموزان دبیرستانی که ابداع، اختراع یا پروژه تحقیقاتی آنان حداقل در مرحله استانی جشنواره های خوارزمی، رازی، فارابی و مؤسسات مشابه بین المللی دیگر پذیرفته شده باشد.
۵ – دانشجویان نمونه کشوری
۶- رتبه های اول تا سوم آزمون سراسری دوره کارشناسی سازمان سنجش آموزش کشور در (سهمیه شاهد)
۷-۴- امتیاز پیشینه: عبارت است از مجموع امتیازات عملکردی اعضا در هر یک از دوره های چهارساله بر اساس ضرایب جدول شماره۳-۱۳
تبصره۱: امتیاز پیشینه در پایان هر دوره چهارساله با توجه به ضرایب اثرگذاری سالانه مطابق جدول شماره ۳-۱۳ محاسبه و در کارنامه فردی اعضا ثبت و ملاک حمایت و تعیین سطح عضویت اعضا قرار می¬گیرد.
تبصره۲: با توجه به راه اندازی بانک اطلاعاتی مرکز لازم است در پایان هر سال امتیاز پیشینه هر یک از اعضاء فعلی مرکز محاسبه و در بانک اطلاعاتی ثبت گردد و امتیاز عملکردهای بعدی به محض احراز در کارنامه فردی آنان ثبت شود.
تبصره۳: اعضایی که طی چهارسال متوالی عملکرد جدیدی را ارائه نکرده باشند عضویت آنان معلق و در صورت ادامه وضعیت در چهارسال دوم عضویت آنان باطل می گردد.
۸-۴- مبنای محاسبه امتیاز پیشینه: امتیاز پیشینه اعضای قبلی مرکز (با توجه به زمان شروع فعالیت مرکز در بخش های علمی، پژوهشی و فرهنگی) اول مهرماه سال ۱۳۸۰ تعیین می گردد. بدیهی است امتیازات اکتسابی قبل از این تاریخ در امتیاز پیشینه محاسبه نمی شود.
۹-۴- امتیاز عملکرد: عبارت است از حاصل ضرب امتیاز درجه اهمیت ضرب در وزن شاخص.
(امتیاز درجه×وزن شاخص)=امتیاز عملکرد
تبصره: امتیاز عملکرد هر یک از فعالیت ها در جدول شماره ۵-۱۳با توجه به امتیاز درجه و وزن شاخص محاسبه و تعیین شده است.
۱۰-۴- امتیاز درجه: امتیازی است که به سطوح مختلف هر فعالیت تعلق می گیرد.
۱۱-۴- وزن شاخص: جایگاه درصدی عملکرد را در میان سایر شاخص¬های عملکردی نشان می دهد.
۱۲-۴- امتیاز عملکرد: عبارت است از رقمی که در ابتدای هر سال مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر با توجه به اهداف کمّی و کیفی و سیاست های راهبردی بنیاد تعیین و جهت اجرا اعلام می دارد.
تبصره- مبلغ ریالی امتیاز عملکرد برای اجرا به میزان ۱/۴۰۰/۰۰۰ ریال (یک میلیون و چهارصد هزار ریال) تعیین می گردد. و مبالغ مربوط به سال های قبل همان میزان سابق می باشد.
۱۳-۴- ضریب ایثارگری: ضریبی است که در اعمال مساعدتهای پیش بینی شده به هر یک از گروه های سه گانه ایثارگری مشخص شده ذیل بند ۶ جامعه آماری تحت پوشش (مطابق جدول شماره ۲-۱۳) تعلق می گیرد.

۵- استنادات: این دستورالعمل با توجه به ماده ۲۱۷ قانون برنامه پنجم توسعه و بر مبنای تنظیم و تصویب بودجه سنواتی مطابق ماده (۲۱۹ قانون برنامه پنجم) و سایر قوانین و اسناد بالادستی تهیه شده است.

۶- جامعه آماری تحت پوشش:
۱-۶ – آمار تحت پوشش و اعتبار مصوب این فعالیت در قالب برنامه و بودجه سالانه به استان اعلام می شود.
۲-۶- میانگین سرانه اقدامات ذیل این فعالیت که صرفاً در سطح استان صورت می¬پذیرد در ذیل بند ۹ (قوانین و مقررات مالی، آمار و برنامه بودجه) بیان شده است.
۳-۶- جامعه هدف این فعالیت در سه گروه ایثارگری زیر که حداقل یکی از شاخص های عملکردی مندرج در جدول شماره ۱-۱۳ را احراز نمایند تعیین می شوند. بدیهی است جمع عددیِ گروه های مزبور نباید از تعداد کل آمار پیش بینی شده کمتر باشد.
گروه اول – فرزندان و همسران شاهد، جانبازان ۷۰% و بالاتر، فرزندان و همسران آنان
گروه دوم – آزادگان، همسران و فرزندان آنان ۲- جانبازان۵۰ الی ۶۹ درصد، فرزندان و همسران آنان
گروه سوم- جانبازان ۲۵ الی ۴۹ درصد، همسران و فرزندان جانبازان ۲۵ الی ۴۹ درصد
تبصره۱: ضریب مؤثر در میزان حمایت این گروه¬ها در جدول شماره ۲-۱۳ آمده است.
تبصره ۲: اعضای افتخاری دائم مرکز مندرج در بند ۳-۶-۴ صحفه ۳ این دستورالعمل نیز منوط به احراز شرایط فعالیت های خاص و مؤثر، در حد مقدورات از برخی حمایت ها و تسهیلات مرکز(به تشخیص شورای سیاستگذاری) برخوردار می گردند.

۷– حیطه عمل:
دستورالعمل فعالیتها و اقدامات مربوط به حمایت و ارائه خدمات تخصصی به نخبگان و سرآمدان برای اجرا در سطح استان، شهرستان و مناطق تابعه استان براساس موافقت نامه به استان ها ابلاغ شده است. آمار افراد تحت پوشش، و اعتبار تعیین شده قبلاً اعلام شده است. اقدامات ذیل فعالیت حمایت و ارائه خدمات تخصصی به نخبگان و سرآمدان (مندرج در ذیل ماده۹) مبنای پرداخت می باشد. برای تحقق اهداف و اجرای مؤثر برنامه و بودجه مصوب این فعالیت وظایفی متوجه حوزه های ذیربط می باشد که به شرح زیر به آنها اشاره می¬شود:
۱-۷- سطوح ستادی:
مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر با برنامه¬ریزی و تدوین دستورالعمل های کاربردی، وظیفه پیاده سازی سیاست های راهبردی بنیاد برای نیل به اهداف تعیین شده را بر عهده دارد. بررسی اقدامات انجام گرفته، اتخاذ تصمیم در خصوص عملکرد اجرایی، صدور دستورات، هماهنگی با بنیاد ملی نخبگان، وزارتخانه ها، دانشگاه ها و مجامع علمی و پژوهشی، کمک به رفع مشکلات، هماهنگی در خصوص تخصیص و توزیع اعتبار و نظارت بر حسن اجرای این فعالیت و اخذ گزارش اقدامات صورت گرفته و ارزیابی و تحلیل نتایج و ارسال آن به معاونت توسعه مدیریت از وظایف حوزه ستادی می باشد.
۲-۷- سطوح استانی:
حوزه ریاست استان ها، رئیس اداره نخبگان و تشکل ها، کارشناس مسئول نخبگان، سرآمدان و تشکل های استان عهده دار اجرای این فعالیت می باشند. استان علاوه بر ابلاغ دستورالعمل اجرایی موظف به تعیین و توزیع سهم اعتبار برنامه و بودجه شهرستان ها و مناطق تحت پوشش خود می باشد. نظارت بر حسن اجرای برنامه و دریافت گزارش عملکرد و جمع بندی و ارائه آن به مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر در حیطه مسئولیت استان است.
تبصره۱: اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان موظف است هماهنگی لازم را با ادارات کل شاهد و ایثارگر دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و سازمان های ذیربط به منظور جلب تعامل آنان در رسیدگی به وضعیت نخبگان و سرآمدان به عمل آورد.
تبصره۲: در چارچوب ارائه خدمات تخصصی به نخبگان و سرآمدان لازم است بر مبنای اهداف کمّی ( تعدادی) و ریالی مصوب و با توجه به ضوابط مندرج در ماده ۱۰ (دستورات اجرایی) این دستورالعمل اقدامات لازم معمول گردد.
۳-۷- دفاتر استانی:
دفاتر نخبگان و سرآمدان استان متولی اصلی خدمات دهی و ارائه تسهیلات مصوب به جامعه هدف می باشند. از این رو، برای عملیاتی کردن این دستورالعمل و سایر مصوبات لازم است در راستای تحقق اهداف پیش بینی شده نسبت به اطلاع رسانی، شناسایی، جذب، حمایت و هدایت مشمولان واجد شرایط اقدام نمایند.
۴-۷- بنیاد شهید شهرستان و یا مناطق:
کارشناس نخبگان، سرآمدان و تشکل ها و یا مسئول ذیربط شهرستان و مناطق به عنوان بازوی اجرائی استان باید ضمن رعایت کامل این دستورالعمل و اشراف بر ضوابط اجرایی آن نسبت به انجام وظایف ذیل اقدام نماید:
۱- طلاع رسانی به جامعه هدف در خصوص حمایت های بنیاد شهید از نخبگان و سرآمدان و ضوابط آن
۲- شناسائی جامعه هدف (دارای شرایط دریافت خدمات) از طریق مکاتبه با مجامع علمی، دانشگاهی، فرهنگی، هنری و…
۳- انتخاب و تنظیم لیست اسمی و طبقه بندی شده واجدان شرایط و اعلام آن به استان
۴- انجام سایر اموری که از سوی استان در جهت ارائه خدمات به نخبگان و سرآمدان محول می شود
تبصره: به منظور رعایت شأن و منزلت نخبگان، توسعه مشارکت و همکاری نخبگان، بهبود فرایند تصمیم گیری، تهیه و پیگیری برنامه عملکردی و ارتقاء کیفی فعالیت های مرتبط با اعضای مرکز در استان، شورایی تحت عنوان شورای هماهنگی امور نخبگان و سرآمدان استان با مسئولیت مدیرکل استان تشکیل می گردد. این شورا مسئولیت پیگیری امور فعالیت های مربوط به امور نخبگان و سرآمدان استان را بر عهده دارد.
تبصره: حق الزحمه اعضای شورای هماهنگی استان برای یک ساعت همکاری ایشان به شرح ذیل می باشد:
میزان ساعت × مبلغ هر ساعت حق الزحمه = مبلغ کل
تبصره: ضریب ریالی برای سال ۹۳ برابر با ۱۲۰۷ می باشد.

۸- فرایند اجرا:
ارائه خدمات و حمایت از نخبگان و سرآمدان صرفاً در قبال احراز یکی از شاخصه های مندرج در جدول شماره ۱-۱۳ و تقاضای متقاضی با ارائه مدارک مثبته براساس موارد مشخص شده ذیل ماده۹ این دستورالعمل صورت می-گیرد.
۱-۸- اطلاع رسانی به جامعه هدف به¬منظور دریافت اطلاعات از وضعیت تحصیلی و فرهنگی و…آنان
۲-۸- شناسایی و جذب نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر مشمول خدمات این فعالیت از طریق برقراری ارتباط با مراکز پژوهشی و تحقیقاتی، دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و…
۳-۸- تنظیم لیست اسامی جامعه هدف بر اساس زمینه های کاری( نوع فعالیت نخبگان و سرآمدان)، مقاطع تحصیلی دانشگاهی و حوزوی، رشته تحصیلی، نوع ایثارگری و سایر موارد (ملاک هاو معیارها) که از نظر مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر تعیین شده است.
تبصره: به دلیل تخصصی بودن فعالیت های نخبگان و سرآمدان، پیگیری امور نخبگان و سرآمدان، صرفاً در استان و توسط دفاتر استانی نخبگان و تشکل¬ها انجام می گیرد، براین اساس بنیاد استان موظف است با هماهنگی بنیاد شهرستان و مناطق و مشارکت سایر دستگاه های آموزشی، فرهنگی و اجرایی استان، مطابق ضوابط این دستورالعمل اهتمام لازم را برای شناسایی، جذب، حمایت، هدایت و ارتقاء نخبگان و سرآمدان به عمل آورد.
۴-۸- در فرایند خدمت رسانی مطلوب به نخبگان و سرآمدان وظایف ستاد مرکزی و بنیاد استان به ترتیب ذیل بندهای ۷،۹،۱۰ بیان شده است.
۵-۸- جزئیات فرایند اجرایی فعالیت ها بطور مشروح ذیل بندهای این ماده آمده¬است. استان موظف است ضمن مطالعه دقیق دستورالعمل، هماهنگی های لازم را با حوزه های ذیربط در فرایند اجرای این فعالیت معمول دارد.
۶-۸- خدمات تخصصی به نخبگان و سرآمدان به منظور بسترسازی و پشتیبانی از فعالیت های تخصصی و ارتقاء نخبگان در دو بخش «حمایت» و «ارائه خدمات تخصصی ویژه» مطابق ضوابط تعیین شده در این دستورالعمل انجام می گیرد:
۷-۸- ضوابط و شرایط حمایت:
۱-۷-۸- با توجه به اهداف پیش¬بینی شده در اعمال حمایت، نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر در صورت کسب دستاوردهای پیش بینی شده در جدول شاخص¬های عملکردی (جدول شماره یک) براساس ضوابط زیر مورد حمایت قرار می¬گیرند.
۲-۷-۸- حمایتهای پیش¬بینی شده در قبال ارائه مستندات تعیین شده در جدول شماره ۴-۱۳ این دستورالعمل انجام می¬شود.
۳-۷-۸- اعمال حمایت به ازاء هریک از دستاوردهای نخبگان با توجه به امتیاز عملکرد فعالیت مطابق جدول شماره ۵-۱۳ خواهد بود.
۴-۷-۸- میزان حمایت بر اساس حاصل ضرب امتیاز عملکرد دستاورد ضرب در مبلغ ریالی پیش بینی شده نسبت به هر امتیاز و با احتساب ضریب ایثارگری مطابق فرمول زیر محاسبه و اعمال می-گردد.
(ضریب ایثارگری)× ] (مبلغ ریالی امتیاز)×(امتیاز عملکرد[( = میزان حمایت
۵-۷-۸- کارشناس مسئول دفتر نخبگان و سرآمدان موظف است به¬محض دریافت تقاضا از سوی متقاضی، مطابق دستورالعمل نسبت به تشکیل پرونده اقدام و در اسرع وقت پرونده تکمیل شده را به همراه اسناد مورد نیاز به شورای هماهنگی امور نخبگان و سرآمدان ارائه نماید.
تبصره: شورای هماهنگی امور نخبگان و سرآمدان پس از بررسی و انجام کارشناسی تخصصی دستاوردها توسط اساتید شورای هماهنگی و یا سایر مراجع ذیصلاح مورد قبول شورای هماهنگی، امتیاز عملکرد فعالیت را با توجه به امتیاز عملکرد ذیل جدول شماره ۵-۱۳ تعیین و معادل ریالی و عملکردی آن را محاسبه و نسبت به تکمیل جدول شماره۱۰-۱۳ اقدام می¬نماید.
۶-۷-۸- پس از تکمیل جدول شماره ۱۰-۱۳دستور پرداخت صادر و به امور مالی ارسال می گردد.
۸-۸- نکات ضروری در اعمال حمایت:
۱-۸-۸- نخبگان و سرآمدان به ازاء هریک از دستاوردها و افتخارات کسب شده برابر ضوابط این دستورالعمل مورد مساعدت قرار می گیرند و تعدد افتخارات خللی در اعمال مساعدت به وجود نمی آورد.
۲-۸-۸- مساعدت ها و پشتیبانی های منظور شده در این دستورالعمل در راستای کمک به اعتلای فرهنگی و ارتقاء سطح علمی نخبگان و سرآمدان پیش بینی شده است. بنابراین شایسته است به منظور ترغیب اعضا نسبت به فعالیت¬های بیشتر و رعایت شأن و منزلت نخبگان و سرآمدان، تخصیص مساعدت ها به موقع انجام پذیرد.
۳-۸-۸- در فعالیت های گروهی (اعم از مقاله، کتاب، اختراع، طرح تحقیقاتی و غیره) مساعدت-های پیش بینی شده با درنظرگرفتن ضوابط این بند بین افراد گروه تقسیم و سهم هر یک از افراد با اعمال ضرایب ایثارگری به آنان پرداخت می¬گردد و به نفراتی از گروه که جزء جامعه هدف نباشند سهمی تعلق نمی گیرد.
تبصره: چنانچه محل سکونت افراد گروه (اعم از برنامه های مساعدتی و یا خدمات ویژه تخصصی) دو استان متمایز باشد، پرونده در استان محل ارائه خدمات تکمیل و تصاویر آن به استان محل سکونت هریک از افراد گروه جامعه هدف ارسال می گردد. بدیهی است هر استان مسئول پرداخت سهم مخاطبان خود می باشد ولی مراحل تکمیل پرونده در استان محل ارائه صورت می گیرد.
تبصره: محل ارائه خدمت به نخبگان و سرآمدان استان محل سکونت می باشد.
۴-۸-۸- در فعالیت های گروهی ۲۰ درصد مساعدت های پیش بینی شده به نفر اصلی (نفر اول) پرداخت شده و مابقی میان کل گروه با احتساب ضریب ایثارگری و رعایت سایر ضوابط دستورالعمل تقسیم می گردد. در صورتی که سهم فعالیتی افراد یکسان باشد، مبلغ ریالی حمایت یا مساعدت به طور مساوی درمیان کل گروه تقسیم می گردد.
۵-۸-۸- پایان نامه های دانشجویی به جز پایان نامه های سال (برتر) مشمول حمایت های پیش بینی شده در این دستورالعمل قرار نمی گیرند. انتخاب پایان نامه های سال، هرساله توسط جهاد دانشگاهی برابر ضوابط وزارت علوم تعیین و اعلام می گردد.
۶-۸-۸- کتاب¬ها و مقالاتی که با محتوای موضوعی یکسان اما با عناوین مختلف به چند کنگره یا کنفرانس ارائه یا در مجلات علمی- پژوهشی نشر جهانی به چاپ رسیده باشند، به منزله یک فعالیت واحد تلقی شده و فقط یکبار مشمول مساعدت واقع می شوند. اگر نحوه ارائه مقالات در کنفرانس های ملی و بین المللی به صورت پوستر باشد تنها امتیاز عملکرد برای آن محاسبه شده و مشمول مساعدت مالی نمی گردد. ضوابط این بند در مورد اختراع واحدی که به نمایشگاه های مختلف ارائه می شوند، نیز جاری می باشد.
۷-۸-۸- کتاب هایی که به¬عنوان کتاب سال برگزیده شده باشند نیازی به تکمیل جداول شماره ۱۴-۱۳ و ۱۳-۱۳ ندارد و مطابق امتیاز عملکردی مندرج در جدول شماره ۵-۱۳ محاسبه می شوند. ولی در مورد سایر کتاب¬ها، ابتدا باید به منظور تعیین امتیاز، جداول شماره ۱۴-۱۳و۱۳-۱۳ تکمیل و بر اساس آن، امتیاز عملکرد – که نباید از امتیاز عملکرد کتاب سال فراتر برود- جهت اعمال مساعدت مشخص گردد.
۸-۸-۸- مراجع ذیصلاح تأیید علمی اختراع در ذیل جدول شماره ۸-۱۳ مشخص شده است. اختراعاتی که مورد تأیید علمی قرار نگرفته باشند مشمول مساعدت واقع نمی شوند.
۹-۸-۸- تاریخ احراز دستاوردهای مشمول مساعدت مالی باید با سال مالی بنیاد شهید مطابقت داشته باشد، ولی امتیاز عملکرد کلیه دستاوردها با هر تاریخی که باشد جهت محاسبه امتیاز پیشینه در کارنامه فردی اعضا ثبت می¬گردد.
۱۰-۸-۸- مساعدت های پیش بینی شده در این فصل مربوط به دستاوردهای نخبگان و سرآمدان می باشد و مدارج علمی اعضا مشمول مساعدتهای این فصل قرار نمی گیرند. بنابراین اعمال مساعدت شامل فعالیت ردیف های ۱، ۳، ۴، ۵، ۶، ۹، ۱۰، ۱۱ و جدول شماره ۱-۱۳ می باشد.
تبصره: مساعدت های پیش بینی شده در صورتی اعمال می گردد که متقاضی یک نسخه از دستاورد خود را جهت نگهداری در آرشیو مرکز به کارشناس مسئول امور نخبگان ارائه نماید.
۱۱-۸-۸- بجز حمایت های پیش بینی شده در جدول شماره ۵-۱۳ که برحسب مورد انجام می گیرد، همه ساله به اعضای فعال مرکز که در رتبه بندی فعالیت های سالانه یا دوره ای، امتیاز بیشتری را کسب نمایند با تصویب ستاد مرکزی مزایای حمایتی دیگری ( به صورت نقدی یا اعزام به سفرهای زیارتی و غیره ) تخصیص و اعمال می گردد.
۹-۸- خدمات ویژه(تخصصی) به نخبگان و سرآمدان:
خدمات ویژه (تخصصی) به نخبگان و سرآمدان بر اساس اسناد فرابخشی در خدمت رسانی به نخبگان در فرایند توسعه پیشرفت علمی کشور یا نیاز جامعه هدف و سیاست های راهبردی بنیاد پیش بینی شده است و این خدمات به طور اعم در موضوعات زیر ارائه می¬شود:
۱- ارتقاء کیفی اختراعات، ابداعات و اکتشافات
۲- طرح های تحقیقاتی در فرآیند پیشرفت علمی جامعه
۳- حضور کیفی در نمایشگاه ها، جشنواره ها، مسابقات، کنفرانس ها و کنگره های بین المللی و سایر مجامع علمی – پژوهشی و هنری
۴- بورس و فرصت مطالعاتی
۵- بازدیدهای علمی و همایش ها
۶- آموزش های تخصصی در ارتقاء سطح علمی- هنری، فرهنگی و مدیریتی اعضا
۱-۹-۸- نکات ضروری در ارائه خدمات ویژه تخصصی به نخبگان و سرآمدان:
الف- اولویت دادن به فعالیت های بنیادی،کاربردی و یا پیشرفتی منطبق بر نیازهای اساسی کشور
ب- توجه ویژه به فعالیت های گروهی که زیر نظر معاونت پژوهشی دانشگاه ها و یا مجامع علمی- پژوهشی انجام می گیرد.
ج- نخبگان و سرآمدان در صورت احراز حداقل امتیاز پیشینه تعیین شده در هر فعالیت از خدمات ویژه تخصصی برخوردار می شوند.
د- سقف مساعدت های مالی بنیاد در ارائه خدمات تخصصی ویژه به ازاء مبلغ ریالی امتیاز پیشینه هر فرد تعیین شود.
تبصره۱: افرادی می توانند از خدمات ویژه تخصصی برخوردار شوند که حداقل امتیاز پیشینه آنان به قرار زیر باشد:
-دانش آموزان و دانشجویان با حداقل امتیاز پیشینه ۲۰
– فارغ التحصیلان با حداقل امتیاز پیشینه ۲۵
تبصره۲: مساعدت های پیش بینی شده مطابق جدول شماره ۵-۱۳ توسط شورای هماهنگی امور نخبگان و سرآمدان قابل اعمال می باشد ولی اعمال ارائه خدمات تخصصی باید با تأیید ستاد مرکزی انجام پذیرد، لازم است در این مورد مستندات متقاضی با درج امتیاز پیشینه و مساعدت های انجام شده در طول سال جهت اعلام نظر به ستاد مرکزی ارسال شود.
۲-۹-۸- ارائه خدمات تخصصی در طرح های تحقیقاتی و ضوابط آن:
خدمات این بخش به منظور کمک به هزینه تکمیل طرح های تحقیقاتی یا پروژه های علمی- پژوهشی ارائه شده از سوی نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر در دو بخش دانشجویی و آزاد پیش بینی شده و برحسب درخواست متقاضی و ارائه دلائل مستدل مبنی بر نیاز مالی جهت تکمیل پروژه با رعایت کلیه ضوابط این دستورالعمل انجام می گیرد.
الف – طرح های تحقیقاتی یا پروژه های علمی- پژوهشی دانشجویی در صورتی مشمول خدمات تخصصی قرار می گیرند که زیر نظر معاونت پژوهشی دانشگاه یا برابر قرارداد تحقیقاتی با مراکز پژوهشی مورد تأیید ستاد مرکزی انجام گرفته و بخشی از هزینه ها توسط آنان تأمین و پرداخت شده باشد. در آن صورت استان نسبت به باقیمانده هزینه ها تا سقف پیش بینی شده در بند «د» ماده۱-۹-۸ و با در نظر گرفتن تبصره های ماده ۱-۹-۸ اقدام می نماید. لازم است ارائه دهنده طرح نامه ای مبنی بر میزان کمک های دریافتی از دانشگاه یا مرکز حامی را به همراه فاکتور هزینه ها و سایر اسناد پیش بینی شده ارائه نماید.
ب – در طرح های غیر دانشجویی و آزاد مورد تأیید ستاد مرکز اعم از انفرادی یا گروهی، اعمال حمایت در صورتی انجام می شود که حداقل۵۰ درصد مخارج پیش بینی شده طرح توسط ارائه دهنده برابر اسناد مثبته هزینه شده باشد. در آنصورت مساعدت مرکز نسبت به باقیمانده هزینه ها تا سقف مقرر در بند «د» ماده ۱-۹-۸ خواهد بود.
تبصره۱: طرح های تحقیقاتی که موضوع آنها بر اساس نیاز کشور از سوی ستاد مرکزی انتخاب شده و برابر ضوابط اعلام شده انجام پذیرد، مشمول بند «د» ماده ۱-۹-۸ نبوده و هزینه انجام اینگونه طرح ها از سوی ستاد مرکزی تعیین و پس از تصویب مرکز به موازات روند پیشرفت فعالیت پرداخت می شود.
تبصره۲: در طرح های تحقیقاتی گروهی مساعدت های اعمال شده میان گروه تقسیم و با رعایت ضریب ایثارگری پرداخت می¬شود.
تبصره۳: به منظور ترغیب اعضا در انجام طرح¬های تحقیقاتی، سقف تعیین شده در بند «د» ماده۱-۹-۸ برای هریک از محققین در سال قابل پرداخت است. لذا اعضای گروه می توانند سالانه در طرح های متعددی شرکت نمایند، ولی حداکثر مساعدت سالانه برای هر فرد در طرح های تحقیقاتی به میزان سقف تعیین شده با لحاظ کردن ضریب ایثارگری خواهد بود.
تبصره۴: طرح¬های تحقیقاتی که بر اساس سیاست¬های راهبردی وزارتخانه¬ها، نهادها و مؤسسات دیگر در راستای فعالیت¬های آنان انجام می¬گیرد مشمول مساعدت¬های این بخش واقع نمی¬شود.
تبصره۵: طرح¬های تحقیقاتی که در آن اصول و روش تحقیق رعایت نشده و صرفاً از طریق انجام آزمون و خطا انجام پذیرد، مشمول حمایت قرار نمی¬گیرد. تشخیص این امر با مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر می¬باشد.
۳-۹-۸- ارائه خدمات در ارتقاء کیفی اختراعات و ضوابط آن:
۱- این خدمات صرفاً به¬منظور مساعدت جهت ارتقاء کیفی اختراعات و ابداعات پیش¬بینی شده است و در صورتی اعمال می¬گردد که اولاً اختراع به ثبت قانونی رسیده باشد؛ ثانیاً به تشخیص مراجع ذیصلاح از جایگاه برتر علمی و فناوری برخوردار باشد. تشخیص جایگاه برتر علمی اختراع به طرق ذیل حاصل می¬شود:
الف- کسب امتیاز در جشنواره¬های خوارزمی– جشنواره جوان خوارزمی- جشنواره¬های فارابی و رازی
ب- کسب امتیاز در سایر جشنواره¬های علمی بین المللی، مورد تأیید مراجع ذیصلاح کشور
ج- تأیید سازمان پژوهش¬های علمی و صنعتی ایران
د- تأیید سامانه علمی بنیاد ملی نخبگان
۲- مساعدت در زمینه ارتقاء کیفی اختراعات با مشارکت ۵۰ درصدی متقاضی انجام می¬گیرد. لذا پس از ارائه دلائل مستند از سوی متقاضی مبنی بر لزوم تحقیقات بیشتر در جهت ارتقاء کیفی اختراعات و دریافت تصویر اسناد هزینه شده سهم مشارکتی اعضا، نسبت به باقی¬مانده هزینه¬ها برابر اسناد مثبته و شرایط زیر اقدام می¬شود:
الف- درصورتی که هزینه¬های مطالعه بیش از سقف تعیین شده سالانه مرکز نباشد، هزینه¬ها پس از تأیید شورای هماهنگی امور نخبگان وسرآمدان متناسب با روند پیشرفت فعالیت از سوی استان پرداخت می¬گردد.
ب- چنانچه هزینه¬های ارائه شده بیشتر از سقف تعیین شده باشد، هزینه¬ها تا سقف مقرر از سوی استان پرداخت و متقاضی جهت دریافت وام به صندوق حمایت از مخترعین یا بنیاد ملی نخبگان معرفی می¬گردد. بدیهی است پرداخت وام در این زمینه برابر ضوابط مرکز وام دهنده خواهد بود.
تبصره۱: مخترعانی که آثار خود را به ثبت رسانده اند، ولی آثار آنان فاقد جایگاه برتر علمی و فناوری به تشخیص مراجع ذیصلاح باشد، مشمول خدمات این بند قرار نمی¬گیرند.
تبصره۲: مخترعانی که از سوی کمیته کارشناسی مرکز اختراع آنان در سطح ملی تشخیص داده شود، توسط مرکز به ارگان¬های¬ حامی معرفی می¬شوند. اینگونه ¬افراد می¬توانند با انعقاد تفاهم¬نامه با مؤسسه ¬حامی ¬نسبت به¬ انجام ¬تحقیقات خود تا حصول نتیجه ¬اقدام نمایند.
ج- مخترعانی که امتیاز پیشینه آنان بیش از ۵۰ باشد، به تایید مرکز تسهیلات بیشتری در انجام تحقیقات مربوط به ارتقاء کیفی اختراع به آنان اختصاص داده می¬شود.
د- مخترعان متقاضی دریافت مساعدت که شرایط ذیل ماده ۳-۹-۸ را داشته باشند ¬باید جدول شماره۸-۱۳ را تکمیل و به همراه مستندات به دفتر نخبگان استان تحویل دهند. کارشناس مسئول نخبگان بلافاصله مدارک دریافتی را به مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر یارسال می¬نماید تا پس از کارشناسی¬های لازم باتوجه به سیاست¬های راهبردی بنیاد تصمیمات مقتضی اتخاذ و به استان اعلام گردد.
۴-۹-۸- حمایت از حضور کیفی در نمایشگاه¬ها، جشنواره¬ها، مسابقات، کنفرانس¬ها و کنگره-های بین¬المللی و سایر مجامع علمی، پژوهشی، هنری، فرهنگی و …
الف- خدمات این بخش در راستای تأمین بخشی از هزینه¬های مربوط به شرکت در مسابقات جهانی، ارائه آثار در نمایشگاه¬های بین المللی یا ملی دفاع از مقالات ارائه شده در کنفرانس¬ها و کنگره¬های ملی و جهانی تا سقف پیش¬بینی شده در بند «د» ماده ۱-۹-۸ صورت می¬گیرد.
ب- مدارک مورد نیاز جهت ارائه خدمات در این ماده عبارتند از :
۱ – گواهی پذیرش
۲- گواهی حضور
۳ – ارائه مستندات آثار
۴ – ارائه فاکتور هزینه ها
تبصره: هر فرد می¬تواند در طول سال در چندین مسابقه، کنفرانس، کنگره و یا نمایشگاه شرکت نموده و با رعایت ضریب ایثارگری و سهم گروهی از خدمات ویژه تخصصی برخوردار شود. اما مجموع مساعدت دریافتی هر فرد در طول سال از بابت حضور در مجامع فوق نباید از سقف ریالی امتیاز پیشینه فرد تجاوز کند. افراد مشمول خدمات تخصصی فوق باید دارای امتیاز عملکرد بالای ۳۰ و دانشجو باشند.

۵-۹-۸- ارائه خدمات در فرصت های مطالعاتی:
فرصت مطالعاتی فرصتی است که از طرف معاونت پژوهشی دانشگاه¬ها به افراد واجد شرایط اعطا و مطابق دستورالعمل¬های دانشگاه هزینه¬های آن پرداخت می¬شود. حمایت¬های بنیاد از دارندگان فرصت مطالعاتی در صورت دارا بودن شرایط، مطابق ضوابط تعیین شده در دو مرحله اعمال می-شود:
۱- مساعدت در ابتدای فرصت مطالعاتی
۲- مساعدت در پایان دوره فرصت مطالعاتی در قبال ارائه دستاوردها
مدارک لازم جهت اعمال مساعدت در مرحله اول (ابتدای فرصت مطالعاتی)
۱- تصویر روادید و لاشه بلیط
۲- تصویر گواهی مالی دانشگاه
۳- تصویر پذیرش
۴- تکمیل فرم شماره۹
۵- تصویر برنامه پژوهشی ارائه شده به امور پژوهش دانشگاه
مدارک لازم جهت مساعدت در مرحله دوم (پایان فرصت مطالعاتی)
۱- تصویر¬گزارش نهایی¬متقاضی ¬به ¬دانشگاه در مورد نتایج تحقیق و مقالات منتشر شده در طول فرصت مطالعاتی
۲- تصویر لاشه بلیط و عوارض خروج
شرایط لازم جهت استفاده از مساعدت¬های فرصت مطالعاتی
الف- متقاضی باید حداقل دانشجوی دوره دکتری باشد.
ب- امتیاز پیشینه متقاضی بالای ۴۰ باشد.
ج- فرصت مطالعاتی از طرف دانشگاه و یا مجامع علمی معتبر اعطا شده باشد.
د- برنامه پژوهشی در راستای اهداف پیشرفت علمی جامعه باشد.
تبصره۱: از آنجا که فرصت مطالعاتی صرفاً جهت انجام تحقیق و پژوهش اعطا می¬گردد، لذا امتیاز عملکردی برای آن منظور نمی¬شود. اما امتیاز عملکرد فعالیت¬های پژوهشی انجام شده و نشر مقالات برابر ضوابط مندرج در جدول شماره ۵ دستورالعمل محاسبه و اعمال می¬شود.
تبصره۲: مساعدت مرکز در مرحله اول انجام فرصت مطالعاتی با توجه به موضوع تحقیق و نیاز جامعه به برنامه پژوهشی مورد نظر و شرایط کشور از سوی ستاد مرکزی تعیین و جهت اجرا به استان ابلاغ می¬شود و مساعدت¬های بعدی در قبال تعداد مقالات ارائه شده و نتایج تحقیق مطابق ضوابط جدول شماره ۵-۱۳ دستورالعمل انجام می¬گیرد.
تبصره۳: اگر تحقیقات انجام شده به تأیید مراجع ذیصلاح نتایج کاربردی در جهت حل مشکلات علمی پژوهشی و … کشور داشته باشد، علاوه بر حمایت¬های پیش¬بینی شده در جدول شماره۵-۱۳ هدیه¬ای متناسب با نتایج تحقیق به محقق (استفاده کننده از فرصت مطالعاتی) اهدا می¬شود. میزان هدیه از سوی ستاد مرکزی تعیین و اعلام می¬گردد.
تبصره۴: استان موظف است مدارک و مستندات مندرج در ذیل بند ۵-۹-۸ را از متقاضی دریافت و جهت تعیین میزان مساعدت به ستاد مرکزی ارسال نماید و ستاد مرکزی پس از کارشناسی¬های لازم میزان کمک را تعیین و ابلاغ می¬نماید.
۶-۹-۸- بازدیدهای علمی از کارخانجات، مؤسسات پژوهشی، تأسیسات صنعتی، کشاورزی و… :
این بازدیدها به منظور آشنایی استعدادهای برتر شاهد و ایثارگر با پیشرفت¬های کشور و بسترسازی جهت ایجاد روحیه پژوهش و نوآوری اعضا به صورت ملی یا استانی پیش¬بینی و اجرا می¬گردد. مخاطبان این بخش را دانشجویان فعال و پژوهشگر و همچنین دانش¬آموزان ممتاز تشکیل می¬دهند.

  • بازدیدهای ملی توسط مرکز پیش¬بینی و اجرا می¬گردد. ولی بازدیدهای استانی در صورت نیاز مخاطبان توسط استان پیش¬بینی و پس از تأیید مرکز اجرا می¬شود.
  • استان می¬تواند در صورت تأمین اعتبار فقط یک برنامه بازدیدی را در سال براساس نیاز مخاطبان پیش¬بینی و مراتب را با ذکر اهداف نتایج و مخاطبین جهت دریافت مجوز به ستاد مرکزی ارسال نماید، ستاد مرکزی با توجه به اهمیت برنامه، اهداف، نتایج و میزان اعتبار نسبت به صدور مجوز اقدام می¬نماید.
    ۷-۹-۸- خدمات تخصصی در ارتقاء سطح علمی، هنری، فرهنگی و مدیریتی اعضا:
    اینگونه خدمات با توجه به بند ۷ از فصل اول برنامه پنجم توسعه در جهت ارتقاء علمی، فرهنگی و مدیریتی نخبگان و سرآمدان پیش¬بینی و در اعتبارات سالانه منظور و جهت اجرا در ستاد مرکزی یا استان ابلاغ می¬گردد.
    الف: برنامه آموزشیِ اینگونه خدمات، طی شیوه¬نامه جداگانه¬ای شامل اهداف، برنامه¬ها و روش-های اجرایی توسط مرکز تهیه و اعلام می¬شود. در این راستا برنامه های زیر جهت اجرا در سال پیش بینی شده است:
    ۱- مساعدت مادی و معنوی به کارگروه¬های علمی و مطالعاتی گوناگون مرکز و استان¬ها وتشکیل هسته¬های مطالعاتی با استفاده از ظرفیت¬های موجود جامعه هدف در موضوعات گوناگون علمی و تخصصی و تدوین کتب، مقالات، جزوات مطالعاتی و… توانمندی و پیشنهاد فعلی مرکز برای ایجاد حدود ۲۰الی ۲۵ هسته موضوعی و مطالعاتی ذیل پنج عنوان کلی برنامه پنج ساله پنجم: ۱- فرهنگی ۲-اجتماعی ۳- علمی و فناوری ۴- اقتصادی ۵- سیاسی و دفاعی(کلیه موضوعات سطح ملی چه آفندی و چه پدافندی که تبدیل به چالش برای نظام شده است).
    ۲- برگزاری المپیادهای تخصصی علمی و فرهنگی وهنری نخبگان شاهد و ایثارگر.
    ۳- ایجاد فرهنگسرای شاهد و ایثارگر(یا سرای نخبگان).
    ۴- طرح رشد مدیریت (مدیریت فردا) نخبگان شاهد و ایثارگر
    ۵- نشست¬های تخصصی نخبگان و سرآمدان با ریاست محترم جمهوری،‌ مسئولین بنیاد ملی نخبگان و سایر مسئولین برحسب مورد
    ۶- حمایت علمی و هدایت فنی دانش¬آموزان حائز شرایط المپیادهای علمی‌ دانش¬آموزی و دانشجویی
    ۷- برگزاری جلسات شورای سیاستگذاری و کمیته تخصصی مرکز به منظور سیاستگذاری برنامه ها
    ب: اعضایی می¬توانند از خدمات این بخش استفاده کنند که دارای شرایط زیر باشند:
    ۱- در بخش دانشجویی حداقل میانگین معدل دوره کارشناسی برای دانشجویان کارشناسی ارشد ۱۵و برای دانشجویان و فارغ¬التحصیلان دوره دکتری ( معدل کارشناسی ارشد حداقل۱۶ باشد)
    ۲- در بخش دانش¬آموزی میانگین معدل دو سال آخر حداقل ۵/۱۸ باشد
    ۳- برای فارغ التحصیلان امتیاز پیشینه نباید کمتر از ۲۵ باشد

۹- قوانین و مقررات مالی، آمار و برنامه بودجه
الف- اعتبار مصوب و تعداد جامعه تحت پوشش فعالیت حمایت و ارائه خدمات تخصصی به نخبگان و سرآمدان قبلاً به استان اعلام شده است.
ب- مشمولان از حیث ایثارگری و نوع ضوابط در ذیل بند تعاریف جامعه آماری تعیین شده اند.
ج- برنامه و بودجه ابلاغی سال استان، ضوابط اجرایی بودجه کل کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران، دستوالعمل شرح مواد هزینه، اقدامات ذیل این فعالیت ( بند «د» ذیل ) سرانه¬های در نظر گرفته شده مبنای اجرای قوانین و مقررات مالی، آمار و برنامه و بودجه می باشد. بر این اساس مدیر کل و معاون فرهنگی استان، رؤسای شهرستان¬ها و مناطق تحت پوشش استان می¬باید اهتمام خود را برای اجرای صحیح فعالیت حمایت و ارائه خدمات تخصصی به نخبگان و سرآمدان به¬کار گیرند.
د- اقدامات ذیل فعالیت حمایت و ارائه خدمات تخصصی به نخبگان و سرآمدان بر مبنای بودجه مصوب و جامعه کمّی تحت پوشش به شرح ذیل تعیین شده است. بدیهی است این موارد با تأیید و موافقت رئیس مرکز باید مبنای عمل قرار گیرد:
۱-۹- تشویق و حمایت از ثبت آثار مخترعین و مکتشفین و صاحبان طرح های تحقیقاتی و مقالات علمی با میانگین سرانه ۷۵۰۰ هزار ریال برای هر نفر
۲-۹- حمایت و تشویق نفرات برتر قرآنی با میانگین سرانه ۵۰۰۰ هزار ریال برای هر نفر
۳-۹- حمایت و تشویق مؤلفان، مترجمان و آفرینندگان آثار بدیع ادبی، هنری با میانگین سرانه ۲۰۰۰۰ هزار ریال برای هر نفر
۴-۹- مساعدت جامعه هدف برای ارائه مقالات علمی به کنگره¬ها، سمینارها و کنفرانس¬ها ISC,JCR,ISI با میانگین سرانه ۱۰۰۰۰هزار ریال برای هر نفر
۵-۹- مساعدت از دانشجویان دارای پایان¬نامه¬های برتر دانشجویی، بورس و فرصت¬های مطالعاتی با میانگین سرانه ۵۰۰۰ هزار ریال برای هر نفر
۶-۹- حمایت و مساعدت از آفرینندگان آثار بدیع ادبی- هنری فرهنگی و مدال¬آوران ورزشی با میانگین سرانه ۹۴۵۰ هزار ریال برای هر نفر
۷-۹- برگزاری نشست¬های تخصصی نخبگان همایش¬ها و بازدیدهای علمی با میانگین سرانه ۵۰۰ هزار ریال برای هر نفر
تبصره۱: موارد هفتگانه فوق صرفاً در چارچوب برنامه و بودجه مصوب اعلام شده به استان می¬باید به مرحله اجرا گذاشته شود.
تبصره۲: سرانه¬های مذکور به¬صورت میانگین سرانه کشوری مورد تصویب قرار گرفته است و بدیهی است مطابق شرایط هر استان با تأیید مدیرکل استان قابل تغییر می باشد. مشروط به اینکه خارج از سقف اعتبار مصوب استان نباشد و در این خصوص ایجاد دِین به هیچ وجه مجاز نمی باشد.
تبصره۳: اقدامات ذیل بر مبنای اعتبار مصوب ستادی مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر اجرا می شوند:
۱- فراخوان مقاله، نشست¬های تخصصی نخبگان و سرآمدان
۲- حمایت علمی و هدایت فنی از افراد حائز شرایط المپیادهای دانش¬آموزی
۳- برگزاری جلسات شورای سیاست گذاری و کمیته تخصصی مرکز
۴- برگزاری نمایشگاه ملی دستاوردهای نخبگان شاهد و ایثارگر در نهاد رهبری و ریاست جمهوری
۵- تشکیل و برگزاری جلسات انجمن¬های علمی فرهنگی و هنری
۶- طرح مدیریت رشد (مدیریت فردا) در دو مرحله
تبصره۴: در سال جاری مرحله اول آماده¬سازی المپیادهای علمی دانش¬آموزی با هماهنگی و مشارکت اداره کل آموزش عالی و عمومی و مرکز دانش¬پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر صورت می¬پذیرد. میانگین سرانه مرحله اول المپیادهای علمی دانش¬آموزی ۱۵۰۰ هزار ریال می¬باشد. جامعه آماری تحت پوشش این برنامه از سوی اداره کل آموزش عمومی ستاد به استان اعلام می گردد و بودجه اجرایی آن از محل اعتبار مصوب فعالیت تقویت بنیه علمی دانش آموزی تأمین می¬شود.

۱۰- دستورات اجرایی:
۱-۱۰- ایجاد سازوکارهای مناسب جهت شناسایی سرآمدان و نخبگان جامعه هدف
۲-۱۰- شناسایی مراکز معتبر فعال در حوزه¬های کاری تعیین شده.
۳-۱۰- اطلاع رسانی به جامعه¬ی هدف در ارتباط با شاخص¬های عملکردی و نحوه¬ی عضویت در مرکز.
۴- ۱۰- معرفی خدمات مرکز (اعم از حمایتهای فعال سازی و یا ارائه خدمات تخصصی) به واجدین شرایط .
۵-۱۰- ثبت کامل اطلاعات فردی اعضا در بانک اطلاعاتی مطابق دستورالعمل¬ و تعیین سطوح عضویت با توجه به امتیازات عملکردی.
۶-۱۰- ارزیابی به¬موقع دستاوردهای اعضا و اعمال حمایت و خدمات تخصصی مقرر در راستای قدردانی از تلاش این عزیزان و ایجاد انگیزه به¬منظور ادامه روند فعالیت¬ها و کسب دستاوردها و افتخارات بیشتر.
۷-۱۰- ارزشیابی عملکرد نخبگان و سرآمدان در مهرماه هرسال جهت تعیین امتیاز پیشینه و اطلاع رسانی به اعضا به منظور آگاه¬سازی آنان از نحوه اعمال حمایت¬ها و سطح عضویت آنان.
۸-۱۰- فعال¬سازی و ارتقاء توانمندی¬های اعضا با به¬کارگیری آنان در انجمن¬های تخصصی نخبگان و سرآمدان، زمینه¬سازی برای حضور کیفی آنان در کنفرانس¬ها، سمینارها، کنگره¬ها، شرکت در دوره¬های آموزشی و حضور در مجامع علمی- پژوهشی و اجرای دقیق دستورالعمل¬های حمایتی مرکز در زمینه¬های فوق.
۹-۱۰- اطلاع¬رسانی به اعضای مرکز در ارتباط با طرح¬های پژوهشی و دیگر فعالیت¬های مرتبط با حوزه¬های کاری آنان.
۱۰-۱۰- فراهم کردن زمینه¬های مساعد و ایجاد هماهنگی¬های لازم جهت برقراری ارتباط سازنده و مؤثر بین اعضای مرکز.
۱۱-۱۰- رفع موانع و مشکلاتی که اعضای مرکز در راستای ارتقاء فعالیت¬های خود ممکن است با آنها مواجه شوند.
۱۲-۱۰- آگاه¬سازی جامعه از توانمندی¬های اعضای مرکز به¬منظور بهره¬¬مندی جامعه از تخصص، توانمندی¬ و خلاقیت¬های این عزیزان.
۱۳-۱۰- اطلاع¬رسانی عمومی به اقشار مختلف جامعه در ارتباط با دستاوردهای نخبگان و سرآمدان.
۱۴-۱۰- معرفی اعضای فعال مرکز به نهادها، ارگان¬ها و وزارتخانه¬ها به منظور مشارکت نخبگان و سرآمدان در عرصه¬های مختلف علمی، پژوهشی و سیاستگذاری¬ها

۱۱- دستورات هماهنگی
از آنجا که بسیاری از برنامه های نخبگان در امتداد فعالیت حوزه اداره کل های آموزش عالی و عمومی و فرهنگی- هنری می باشد، لازم است کارشناس مسئول نخبگان تحت نظر رئیس بنیاد استان همکاری های لازم را در جهت خدمت¬رسانی به نخبگان و سرآمدان با حوزه های مذکور داشته باشد. سایر هماهنگی ها به قرار زیر است:
۱- هماهنگی با شهرستان و مناطق استان
۲- هماهنگی با مراکز دانشگاهی و مجامع علمی، پژوهشی استان
۳- هماهنگی با مراکز فرهنگی و هنری استان
۴- هماهنگی با روابط عمومی
۵- هماهنگی با دفتر استانی بنیاد ملی نخبگان

۱۲- چک لیست ارزیابی
موضوع بهبود بهره وری فعالیت های دفتر نخبگان، سرآمدان و تشکل ها از یک سو، و بازخورد مطلوب برنامه ها جهت افزایش سطح رضایت اعضا از سوی دیگر، اهمیت ارزیابی از فعالیت دفتر نخبگان را بیش از پیش مورد توجه قرار می دهد. از طرفی لازم است زحمات ارزنده همکاران در استان ملموس بوده و نتایج کمّی و کیفی آن برای سایر دفاتر استانی مشخص و مفید فایده قرار گیرد. از این رو ارزشیابی از فعالیت های دفتر نخبگان در شاخص های ارزیابی تخصصی استان قرار گرفته و به منظور بازخورد مطلوب برنامه ها شاخص های ارزیابی تخصصی مرکز در سه بخش جداگانه به شرح ذیل اعلام می گردد.
الف- شاخص های ارزیابی فعالیتها و دستاوردهای نخبگان و سرآمدان استان
ب- شاخص های ارزیابی فعالیتهای کارشناس مسئول دفتر نخبگان
ج- شاخص های ارزیابی عملکرد سازمان درخصوص نخبگان و سرآمدان