الف – مأموریت و چشم انداز

تلاش در جهت دست یابی جامعه به توسعه پایدار با تکیه بر جنبه های مختلف مدیریت دانش نخبگان شاهد و ایثارگر اعم از تولید، توزیع و تسهیم دانش و هدایت و حمایت از سازمان های مردم نهاد به منظور تعمیق مشارکت اجتماعی و فرهنگی خاصّه ترویج و توسعه فرهنگ غنی ایثار و شهادت در جامعه.  

ب- استراتژی (اهداف کلان):

۱– شناسایی و ساماندهی امور نخبگان، سرآمدان و پیشتازان شاهد و ایثارگر در راستای ارتقاء تولید علم در کشور و دست یابی به ایرانی علمی – اسلامی و افزایش سهم نخبگان جامعه هدف در چشم انداز توسعه علمی و پایدار کشور و تلاش در راستای تسهیم و تسری اندوخته و تجارب نخبگان در بین یکدیگر و تشکیل هسته های علمی و فناوری و ارتقا سطح علمی ، خودباوری و هویت مداری و پی گیری های لازم به منظور اجرایی شدن ظرفیت های بالقوه علمی ، فرهنگی ، اختراعات و ابتکارات نخبگان در جامعه و تاثیر پذیری تصمیم گیران و برنامه ریزان از این ایده ها و سرعت بخشیدن به چرخه توسعه و پیشرفت در کشور.

۲- اهتمام در شکل گیری و حمایت و  هدایت تشکل های مردم نهاد بر حسب اقتضائات بنیاد و جامعه و تقویت سهم  مشارکت جامعه هدف در انجام فعالیت های ملی یا فراملی  ،اجتماعی و فرهنگی و ضابطه مند کردن فعالیت تشکل ها در راستای پاسخگویی به نیازها و مطالبات جامعه و بهره مندی از این ظرفیت ها در راستای نهادینه سازی فعالیت  تشکل ها وکاهش سهم تصدی گری دولت.

ج- سیاست ها (اهداف جزیی):

۱– شناسایی، حمایت، هدایت و ارتقاء علمی و منزلتی  نخبگان، سرآمدان و پیشتازان شاهد و ایثارگر.

۲- بستر سازی لازم به منظور بهره­ مندی جامعه از توانمندی­ ها و فعالیت­ های نخبگان، سرآمدان، تشکل های شاهد و ایثارگر در راستای ایجاد بصیرت انقلابی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در میان جامعه هدف .

۳- بسترسازی، حمایت (مادی و معنوی)، برنامه ­ریزی و هدایت برای رشد و ارتقاء استعدادهای الهی نخبگان، سرآمدان، پیشتازان و نیز تشکل های شاهد و ایثارگر.

۴- حمایت و فراهم آوردن بسترهای مناسب به منظور انجام، ارائه و معرفی دستاوردهای علمی و پژوهشی نخبگان، سرآمدان و پیشتازان شاهد و ایثارگر.

۵- بسترسازی مناسب به منظور عملیاتی شدن ایده ها و دستاوردهای نخبگان در راستای منتفع شدن جامعه از آنها در مسیر رشد و تعالی.

۶- هماهنگی میان حوزه های مختلف در بنیاد شهید و امور ایثارگران مرتبط با نخبگان، سرآمدان و پیشتازان جامعه هدف و پیگیری فعالیت‌های مربوط به آنان در جهت اجرا و تحقق سیاست ها.

۷- بسترسازی مناسب به منظور شناسایی و معرفی ایده ها و دست آوردهای برتر نخبگان با بهره مندی از ظرفیت های فضای مجازی ، نشر و سایر رسانه ها در راستای اجرایی شدن آنها و پاسخگویی به  نیازهای جامعه به منظور رفع موانع توسعه و پیشرفت .

۸- بسترسازی مناسب و تلاش در جهت تحقق اهداف انسانی و اسلامی و بسط و گسترش آرمان های بشر دوستانه از طریق تشکل ها در سطوح مختلف.

۹- بسترسازی مناسب به منظور ایجاد ارتباطات سازنده بین تشکل ها و سازمان ها و مراکز دولتی و  خصوصی .

۱۰- نظارت و حمایت مادی و معنوی از تشکل های شاهد و ایثارگر در راه دست یابی به توسعه فرهنگ ایثار.