تفاهم‌نامه مرکز دانش‌پژوهان و بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم با خانه خلاق اشراق فعال در حوزه علوم انسانی در راستای حمایت از ایده‌های نو به امضا رسید.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم گفت: بنیاد حمایت از نخبگان شاهد و ایثارگران را در اولویت‌های خود قرار داده و هم‌اکنون استان قم با بیش از ۴۵۰ پرونده بخشی از نخبگان شاهد و ایثارگر را شناسایی و تحت حمایت قرار داده است. 
حجت‌الاسلام حسن هنرمند افزود: استان قم در حوزه استارت‌آپ سال گذشته در سطح منطقه‌ای با موفقیت ورود پیدا کرد و دو رتبه کشوری را کسب کرد. تفاهم‌نامه با مرکز خلاق  اشراق گام موثری در حمایت از ایده‌های نو استارت‌اپ‌های شاهد و ایثارگر است.
وی عنوان کرد: حمایت از استارت‌اپ‌ها به ویژه در حوزه علوم انسانی زمینه پیشرفت این حوزه را با حضور نیروهای دغدغه‌مند و دلسوز فراهم می‌سازد.
 معاون مرکز دانش پژوهان در حوزه استارتاپ‌های شاهد ایثارگر بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز گفت: مقام معظم رهبری از سال ۹۸ تا کنون بیش از ۴۰ بار به صورت مستقیم به بحث دانش‌بنیان‌ها اشاره داشتند که نشان از اهمیت یک جهش علمی برای پیشرفت و توسعه کشور از طریق دانش‌بنیان‌ها و شتاب دهنده‌هاست.
 گنجی‌پور افزود: امروز ضروری است تا فارغ‌التحصیلان در رشته‌های تخصصی خود مشغول فعالیت شوند تا زمینه پیشرفت در پیوند بین تجربه و تخصص محقق شود.
شایسته، مسئول حوزه استارت‌اپ‌های مرکز دانش پژوهان شاهد و ایثارگر نیز در این جلسه گفت: بنیاد تلاش کرده تا از نخبگان تکریم و حمایت کند، ورود به خانه‌های خلاق و استارت‌اپ‌ها نیز در راستای حمایت و تشویق از نخبگان است، تا طرح‌های نوآورانه ارایه و زمینه پیشرفت فراهم شود.
وی با اشاره به اینکه ریاست عالی بنیاد، فعال‌سازی خانه‌های خلاق در حوزه علوم انسانی را مورد تاکید دارد، ادامه داد: دشمن تلاش کرده تا حوزه علوم‌ انسانی را در داخل کشور کم اهمیت جلوه دهد حال آنکه در کشورهای پیشرفته حقوق و علوم اجتماعی از مهمترین رشته‌ها هستند.
بنیاد با ایجاد و بهره‌مندی از تجربه خانه‌های خلاق و پارک‌های علم و فناوری تلاش دارد تا بستر حمایت از استارت اپ‌ها و ایده‌های نوآورانه را فراهم سازد.
وی ادامه داد: تا سال آینده در ۳۲ استان خانه خلاق راه‌اندازی خواهد شد. هم اکنون نیز تلاش شده تا از تجربه خانه‌های خلاق موفق استان‌ها استفاده شود. 
حجت الاسلام محمد قطبی مدیرعامل خانه خلاق اشراق در استان قم نیز در این جلسه گفت:  توجه به علم روز و تشویق و حمایت از نیروهای دغدغه‌مند در این حوزه باعث تضمین آینده انقلاب و پیشرفت نظام است.
وی افزود: امروز هوش مصنوعی و متاورس از اهمیت بسیاری برخوردار است، باید به نخبگان میدان داد و برایشان اعتبار و آبرو خرج کرد تا زمینه‌های پیشرفت جامعه توسط همین نخبگان فراهم شود.
وی ادامه داد: خانه خلاق اشراق حمایت از ایده‌ها را از ایده تا شرکت در حوزه‌های مختلف چون کاریزمن (قدمگاه ایده پردازی)، سه دان (رشد شتابدهی فناوری فرهنگی)، مدرسه فانوس (یادگیری و توسعه توان) و چهار سوق (شبکه ارتباطی و تجاری) دنبال می‌کند.
وی افزود: خانه خلاق اشراق تبادل فناوری فرهنگی و خلاق را از اولویت‌های خود قرار داده و هم اکنون بعد از گذشت یک سال و نیم از فعالیت خود ۱۴ ایده ملی را برگزار کرده است.
معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این جلسه گفت: در سه سال گذشته بنیاد رویدادهای استارت‌آپی را آغاز کرده و در راستای شناسایی، تقویت و حمایت از طرح‌های نوآورانه تلاش می‌کند، انعقاد قرارداد با خانه خلاق اشراق که در حوزه‌های علوم انسانی مشغول فعالیت هستند در راستای حمایت از ایده‌های نخبگان شکل گرفته است.
در پایان این نشست تفاهم‌نامه همکاری بین مرکز دانش پژوهان شاهد و ایثارگر و بنیاد قم با خانه خلاق اشراق در استان قم به امضای طرفین رسید.