دکتر عادل مهری مدیرکل دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر با صدور پیامی فرارسیدن 22 مردادماه روز «تشکل ها و مشارکت های اجتماعی» را همه دبیران و اعضای تشکل های شاهد و ایثارگر تبریک گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

   مشارکت های مدنی و اجتماعی اولین گام تمرین دموکراسی و احترام به عقاید دیگران در عین کنار هم زیستن است. نقشی که نهادهای مدنی به طور عام و سازمان غیردولتی(ngo) به طور خاص در افزایش مشارکت های اجتماعی شهروندان ایفا می کنند نه تنها غیرقابل انکار؛ بلکه بی بدیل است. داوطلبانه بودن فعالیت در تشکل ها نشان از خصلت والای انسانی فعالین این بخش دارد که با صرف زمان زندگی خود در راه اعتلاء اهداف تشکل و یاری رساندن به همنوعان برترین دلیل انسانیت را به نمایش می گذارند.

 در دنیای امروز تشکل ها یا سازمان های مردم نهاد از جایگاه ویژه ای در جریان تصمیم سازی در سطح ملی و بین المللی برخوردارند و دامنه نفوذ آنها از عرصه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تا امور بشردوستانه گسترش یافته و به مشورت دهی، تدوین برنامه و تاثیرگذاری در مذاکرات رسمی دولت ها در زمینه های مختلف رسیده است.

 تشکل ها در صورت تقویت و توانمندسازی می توانند همچون بال های مشورتی و اجرایی به یاری نظام بشتابتد و توانایی های کشور را از سمت تصدی گری به سمت مدیریت کلان سوق دهند. سازمان های مردم نهاد یا همانNGO   بهترین ابزاری هستند که می توانند اطلاعات را از جزیی ترین اجزای جامعه دریافت و سپس ساماندهی و طبقه بندی کنند و در اختیار مسئولان جهت برنامه ریزی و تصمیم گیری قرار دهند. این سازمان ها به دلیل استقلال منابع مالی و انسانی، تصمیم گیری سریع و به دور از بوروکراسی اداری، انعطاف پذیربودن و خودپدیداری، کارآمدی رو به رشد دارند و با تکیه بر همیاری مردم تقویت جامعه مدنی را اصل حاکم بر فعالیت خود قرار داده اند و به این لحاظ یکی از اساسی ترین شاخص های توسعه انسانی به شمار می روند.

   اینک در روز ۲۲ مردادماه که به نام روز «تشکل ها و مشارکت های اجتماعی» نام گذاری شده است، بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز به مثابه توانمندسازی و بهره مندی از استعدادها، ظرفیت ها و قابلیت های گوناگون و ممتاز خانواده های معظم شهدا و ایثارگران در راستای تحقق خواسته هایشان تمام توان خود را به کار گمارده تا شاهد خلق آثار معنوی آنان در جامعه باشد.

  اینجانب به مناسبت فرارسیدن روز «تشکل ها و مشارکت های اجتماعی»، ضمن تبریک این روز بزرگ به همه فعالان انجمن ها و سازمان های مردم نهاد به ویژه تشکل های شاهد و ایثارگر و تقدیر و تشکر از زحمات و تلاش های وافر آنان در راستای ترویج و اعتلای فرهنگ ایثار و شهادت و خدمت به خاندان معزز شاهد و ایثارگر، حمایت مادی و معنوی خود را از کلیه تشکل های جامعه ایثارگری کشور اعلام نموده و تجدید میثاق دوباره با آرمان های والای امام راحل و پاسداشت خون شهدای والامقام و پیروی از منویات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای در ظل توجهات حضرت ولی عصر (عج) را آرزومندم. 

                                                                                                                                                                                                                                                                               عادل مهری                                                       مدیرکل دانش پژوهان و تشکل­ های شاهد و ایثارگر