نشست مشترک مدیرعامل و مدیران صندوق قرض‌الحسنه شاهد و جمعی از اعضای تشکل‌های شاهد و ایثارگر ظهر روز یکشنبه ۱۱ خردادماه در سالن جلسات دفتر دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر برگزار شد.

نشست مشترک مدیرعامل و مدیران صندوق قرض‌الحسنه شاهد و جمعی از اعضای تشکل‌های شاهد و ایثارگر ظهر روز یکشنبه ۱۱ خردادماه در سالن جلسات دفتر دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر برگزار شد.

عادل مهری مدیرکل دفتر دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر در این نشست با بیان اینکه تشکل‌های ایثارگری نخبه و متخصصی در کمیسیون اقتصادی این مجموعه فعال هستند گفت: این تشکل‌ها در حوزه عملکردی صندوق قرض‌الحسنه شاهد سؤالاتی را مطرح کردند و این جلسه با هدف پاسخ به سؤالات و بیان راه‌حل‌هایی در جهت ارائه خدمات رسانی بهتر این صندوق به خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر تشکیل شده است.

در ادامه این نشست اسلام کریمی مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه شاهد با اشاره به ضرورت پاسخگویی شفاف به سؤالات جامعه ایثارگری در مورد فعالیت‌های این صندوق گفت: صندوق قرض‌الحسنه شاهد از سال ۱۳۷۲ با سرمایه اولیه‌ای از محل سایر منابع بنیاد شهید تشکیل شد و از سال ۱۳۷۵ به ثبت رسید و به صورت متمرکز تحت نظر بانک مرکزی به خانواده شهدا و ایثارگران ارائه خدمت می‌کند. این صندوق ساختار شفاف و مشخصی داشته و ۴۵۲ هزار نفر از ایثارگران در این صندوق عضو هستند که حدود ۳۵۰ هزار از آنها با کسر حق عضویت ماهیانه، عضو فعال و خدمات بگیر صندوق هستند.

مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه شاهد با بیان اینکه این صندوق در ۴۲۱ منطقه بنیاد شهید و امور ایثارگران در کشور از همکاری همکاران رسمی بنیاد در جهت ارائه خدمت به ایثارگران به عنوان بانکداران اجرایی و رابطین استفاده می‌کند، تأکید کرد: والدین معظم شهدا، همسران شهدا و جانبازان در شرایطی هستند که باید خدمات رسانی هر چه بهتری به آنها انجام شود که در این راستا صندوق اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی از طریق مرکز آموزش صندوق جهت رابطین و همکاران استان‌ها می‌کند.

کریمی در خصوص بخش اطلاع‌رسانی صندوق قرض‌الحسنه شاهد تصریح کرد: راه‌های گوناگونی برای ارائه عملکرد صندوق وجود دارد ابتدا می‌توان با مراجعه به سایت صندوق قرض‌الحسنه شاهد و سایت ایثار، با ورود کد ملی و پسورد ارسالی به تلفن همراه ثبت شده در سیستم مالی صندوق تمامی اقساط و مانده بدهی و اطلاعات وام را مشاهده کرد و همچنین سامانه پیامکی صندوق نیز به شماره ۳۰۰۰۷۹۲۸۰ در این زمینه فعال است.

وی در مورد شفافیت فعالیت‌های این صندوق افزود: یک شرکت حسابرسی معتبر و مورد تأیید سازمان حسابرسی کشور در پایان هر سال از فعالیت‌های صندوق گزارش تهیه می‌کند و هر ۶ ماه یک بار نیز گزارشی از فعالیت‌های صندوق برای مسئولان ارشد کشور ارسال می‌شود و به عنوان نمونه طبق گزارشات شرکت حسابرسی در ۶ ماهه اول سال ۹۸ نتیجه بررسی مطلوب و بدون هیچگونه ابهام و بند مدیریتی اعلام شده است، بررسی ۶ ماه دوم عملکرد صندوق نیز با توجه به شیوع ویروس کرونا از اواسط خردادماه شروع می‌شود.

مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه شاهد گفت: در کنار تمامی بازرسی‌ها، بازرسین بانک مرکزی نیز هر زمان مجاز به بررسی فعالیت‌های صندوق هستند بنابراین شفافیت عملکرد کاملاً محرز است.

وی افزود: صندوق قرض‌الحسنه شاهد در همه روزهای هفته به جز ایام و تعطیلات رسمی فعال است و ثبت و پرداخت وام انجام می‌گیرد. در حال حاضر با توجه به اینکه برای صندوق‌های قرض‌الحسنه حداقل دریافت کارمزد ۴ درصدی به صورت سالانه از مانده وام از سوی بانک مرکزی پیش بینی شده است، صندوق قرض‌الحسنه شاهد به صورت دوره‌ای برای پرداخت یک وام طی سه سال بازگشت اقساط کارمزد ۲/۲ درصد را دریافت می‌کند و حداقل کارمزد سالانه کمتر از ۱ درصد است.

کریمی خاطرنشان کرد: به منظور شفافیت عملکردی بیشتر، صندوق قرض‌الحسنه شاهد تک شعبه‌ای است و در استان‌ها ساختمانی ندارد و کارکنان بنیاد در سراسر کشور خدمات صندوق را به خانواده شهدا و ایثارگران ارائه می‌دهند.

کریمی در جهت دستورالعمل بانک مرکزی در راستای سه ماه بخشودگی اقساط در زمان شیوع ویروس کرونا توضیحاتی ارائه داد و گفت: با توجه به استعلام انجام شده از بانک مرکزی صندوق‌های قرض الحسنه شامل این بخشنامه نیستند.

با توجه به روال هر ساله اولین ما به تفاوت افزایش حقوق سالانه همزمان با افزایش سقف وام باید به حساب صندوق واریز می‌شد که در این راستا بعد از نشست با جانبازان نخاعی مقرر شد که اولین افزایش با توجه شرایط فعلی جامعه به حساب ایثارگران واریز شود و مکاتبه‌ای با معاونت محترم تعاون و امور اجتماعی و اداره کل پذیرش بنیاد انجام شد و برابر آخرین تصمیم مبالغ کسر شده از طریق ذی‌حسابی بنیاد به حساب اعضا واریز می‌شود.

مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه شاهد در پایان گفت: تمامی قراردادهای منعقده و مناقصه‌های انجام شده در صندوق با حضور هیئت مدیره و نمایندگان شرکت‌های شرکت‌کننده برگزار می‌شود و این صندوق بر اساس سند چشم انداز تعیین شده حرکت کرده و در مسیر اقدامات خود رضایت سنجی پیامکی و کار تحقیقاتی و پژوهشی مبنی بر چگونگی خدمات ارائه شده در استان‌ها را همواره در دستور کار داشته است.

همچنین محمود تبریزی رییس هیئت مدیره صندوق قرض‌الحسنه شاهد نیز در این نشست تفاوت اعطای تسهیلات این صندوق با دیگر مؤسسات مالی را عدم نیاز به ضامن اعلام کرد و اظهار کرد: تمامی اعضای صندوق قرض‌الحسنه شاهد از خانواده شاهد و ایثار و حقوق‌بگیر بنیاد هستند که از میان آنها ۱۶۰ هزار نفر از والدین معزز شهدا هستند که متأسفانه سالیانه از وجود تعدادی از آنها محروم می‌شویم که این عزیزان وام‌های ۲۰ میلیون تومانی دریافت می‌کنند که در جهت حفظ و بازگشت منابع باید وام‌های پرداختی با کسر حداقل مبلغ بیمه، تحت پوشش بیمه عمر مانده بدهکار قرار گیرند و بعد از دریافت خسارت وام‌های اعضای متوفی، پس انداز آنها به وراث پرداخت می‌شود.

وی افزود: هر ساله در زمینه بیمه عمر مانده بدهکار مناقصه عمومی دو مرحله‌ای برگزار می‌شود که در نهایت با حضور بازرسین بنیاد، شرکت برتر با کمترین نرخ اعلام شده انتخاب می‌شود که این بیمه‌نامه به عنوان ضمانت پرداخت اقساط به منظور صیانت از منابع اعضا در صندوق نگهداری می‌شود که در شرایط فوت وام گیرنده مورد استفاده قرار گیرد.

گفتنی است در این نشست عبدالله فرهنگی مشاور حقوقی صندوق قرض‌الحسنه شاهد به تشریح ساختار، اساسنامه و آیین‌نامه‌های صندوق پرداخت و مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه شاهد به سؤالات دبیران انجمن و تشکل‌های حاضر در جلسه و مهدی منصوری رییس کمیسیون اقتصاد مقاومتی تشکل‌های شاهد و ایثارگر و انجمن همبستگی جمعی از فرزندان شاهد و ایثارگر استان اصفهان که از طریق سامانه ویدئو کنفرانس در جلسه حضور داشت پاسخ داد.