نشست رئیس و مدیران عالی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اعضای فراکسیون شاهد مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۲۴ مردادماه در سالن جلسات شهید رسول‌زاده برگزار شد.

دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در این نشست ضمن گرامیداشت یاد شهدا و امام شهدا، گفت: در طول چند ماه گذشته تلاش شده است در بنیاد هیچ اقدامی بدون مستندات انجام نشود و شناخت کامل به ابعاد مسائل داشته باشیم و بر اساس آن برنامه تحول و عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران تدوین شده است.
معاون رئیس جمهور با ارائه پرسش‌هایی در زمینه مسائل بنیاد گفت: در بخش‌های مختلف باید گزارش‌های ماهیت بنیاد به افراد ذی‌نفع ارائه شود تا به اهداف و برنامه مشترک دست پیدا کنیم. در حوزه اقتصادی ما به این نتیجه رسیدیم که مؤسساتی که تحت نظر اشخاص هست به آنها واگذار شود و بنگاه‌داری غیر مأموریتی در بنیاد به سهام‌داری و بنگاه‌داری مأموریتی به غیرانتفاعی تبدیل شود.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز تأکید شده است که بنگاه‌داری غیر مأموریتی در بنیاد به بنگاه‌داری سهام‌داری تبدیل شود اما به این اصل توجه نشده است.
دکتر قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به بدهی‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: بنیاد بدهی‌های زیادی را دارد و بسیاری از نهادها از جمله دانشگاه‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های هواپیمایی حاضر به همکاری با بنیاد نیستند و با پیگیری‌هایی که انجام شد بررسی‌های ما نشان داد که با وجود قوانین انباشته در مورد ایثارگران هیچ آیین‌نامه اجرایی مصوب دولت وجود ندارد. ما نهضت آیین‌نامه نویسی ایجاد کردیم که  ۱۷ آیین‌نامه را تاکنون برای ایثارگران آماده کردیم که برای آزمون سراسری امسال این آیین‌نامه برای داوطلبان شاهد و ایثارگر به تصویب رسید.
معاون رئیس جمهور با اشاره به بودجه‌های مصوب بنیاد خاطرنشان کرد: در حالی که در بخش‌های اقتصادی بنیاد در طول ۱۰ سال گذشته سالانه حدود ۱۹۰ میلیارد تومان به بنیاد پرداخت شده است در طول یک سال اخیر ۷۰۰ میلیارد تومان از این بخش‌ها دریافت شده است که با این بودجه ۱۷ آمبولانس تهیه، آسایشگاهی برای بانوان جانباز نخاعی ساخته شد، کارخانه ویلچر سازی تجهیز و راه‌اندازی شده و مراکز توانبخشی بنیاد در ۲۸ مرکز استان فعال شده است در حالی که سابق بر این تنها چهار مرکز توانبخشی در کشور فعال بود.
وی گفت: بودجه بنیاد از ۳۱ میلیارد هزار تومان به حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان رسید که حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان آن بودجه بنیاد است و ۲۰ هزار میلیارد تومان برای بدهی‌های گذشته اختصاص پیدا کرده است که البته حدود ۳۰ درصد کمتر تخصیص پیدا کرده است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ۳۰ هزار ایثارگر را با وام قرض‌الحسنه به کربلا اعزام می‌کنیم.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اهمیت سفرهای اردویی و زیارتی برای ایثارگران بر ساخت بیمارستان‌های مجهز برای ایثارگران تأکید کرد و گفت: باید ۵ هزار تخت بیمارستانی جدید آماده شود و قرار است بیمارستان ساسان ارتقا پیدا کند و مذاکره شده است که بیمارستان‌های در سطح خوب و عالی برای ایثارگران ساخته شود و همه این‌ها با تبدیل دارایی‌های بنیاد امکان‌پذیر است.
معاون رئیس جمهور با اشاره به نقش و جایگاه مجلس شورای اسلامی برای حمایت از ایثارگران گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران به حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیازمند است تا با حمایت، پشتیبانی و مطالبه گری آنها بتوانیم به ایثارگران خدمت کنیم.
طاهر موهبتی، معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران در این نشست گزارشی از اقدامات بنیاد به اعضای فراکسیون شاهد مجلس ارائه کرد.
در پایان این نشست اعضای فراکسیون شاهد مجلس شورای اسلامی به بیان مشکلات جامعه ایثارگری پرداختند و خواستار توجه جدی برای حل مشکلات ایثارگران شدند.
انتهای پیام/

  • نویسنده : علی شیرودی