معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: جانبازان تبصره یک بازنشستگی دارند و نوع بازنشستگی آن‌ها مبنای پرداخت حقوقشان است، چنانچه ۶۰ سال سن یا ۳۰ سال پرداخت حقوق داشته باشند، مشمول بازنشستگی خواهند شد.

محمود پاکدل معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ضمن اعلام یک خبر خوب برای جانبازان تبصره یک، از موانع قانونی موجود در این زمینه سخن به میان آورد و گفت: از زمان تصویب قانون از سال ۱۳۷۵ پرداخت حقوق به این گروه از جانبازان صورت گرفته است.  پاسخ محمود پاکدل به مطالبات جانبازان تبصره یک
وی درباره اینکه چرا به جانبازان تبصره یک کد پرسنلی داده نشده است،‌ می‌افزاید: تا زمانی که عنوان پست سازمانی نباشد، نمی‌توانیم کد پرسنلی بزنیم. بالاخره افرادی که در وقایع مختلف مانند بمباران‌ها و انفجار مین برجای مانده جانباز شدند، تا سال ۱۳۸۸ بر اساس نظام هماهنگ حقوقشان پرداخت می‌شد و بعد از آن بر اساس قانون خدمات جامع کشوری حقوق جانبازان تبصره یک پرداخت شده است.

حق مدیریت در دستگاه اجرایی به همه افراد تعلق نمی‌گیرد
پاکدل درباره لحاظ نشدن برخی آیتم‌ها در فیش حقوقی جانبازان تبصره یک اظهار می‌دارد: ما بر اساس آیتم‌هایی که در قانون مدیریت خدمات جامع کشوری برای این گروه پیش‌بینی شده، حقوق پرداخت کردیم. حتی ۵۰ درصد افزایش ضرایب در سال ۱۳۹۹ اعمال کردیم. سال گذشته (۱۴۰۰) ۲ آیتم فوق العاده شغل و فوق‌العاده ویژه را نیز اجرا کردیم. بنابراین آیتمی که ما بتوانیم بر اساس قوانین موجود اعمال کنیم، به نظر نمی‌رسد باقی مانده باشد.
او ادامه می‌دهد: دوستان می‌گویند: حق مدیریت! حق مدیریت در دستگاه اجرایی به همه افراد تعلق نمی‌گیرد. ۲۵ درصد پست‌های سازمانی، پست مدیریت است که این افراد بر اساس آن پست سازمانی می‌توانند حقوق بگیرند. البته جانبازان تبصره یک پیشنهاداتی هم داشتند، به همین خاطر دوستان روی آن مسائل کار کردند، البته به نتایجی نرسیدیم که برای جانبازان تبصره یک پست سازمانی تعریف کنیم تا بر اساس آن مشمول پست‌های مدیریتی شوند.
 قانون اشاره‌ای به اخذ کد پرسنلی برای جانبازان تبصره یک ندارد
معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌گوید: همچنین برخی دوستان بحث سختی کار را مطرح می‌کنند. کارمندان دستگاه‌های اجرایی سختی کار را  چگونه دریافت می‌کنند؟ این در حالی که برخی مشاغل تحت شرایط خاصی مشمول سختی کار می‌شود. حال کسانی که عنوان پست سازمانی نداشته باشند، به تبع آن نمی‌توانیم بگوییم این پست سختی کار دارد یا ندارد؟! 
او با تأکید بر اینکه قانون اشاره‌ای به اخذ کد پرسنلی یا کد کارگزینی برای جانبازان تبصره یک ندارد، می‌افزاید:‌ بلکه قانون گفته است که بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف است معادل نظام هماهنگ به این جانبازان حقوقی را پرداخت کند تا الان این کار هم انجام شده است.

پاسخ سازمان برنامه به استعلام بنیاد شهید و امور ایثارگران
پاکدل تصریح می‌کند: برای آیتم‌های مدنظر جانبازان تبصره یک،‌ استعلاماتی در آن زمان از سازمان برنامه و بودجه انجام شد. آن‌ها اعلام کردند که این جانبازان فقط از مزایای مستمر بهره‌مند می‌شوند. حتی قید شده که حق مسؤولیت، حق سختی کار و بدی آب‌وهوا به این افراد تعلق نمی‌گیرد. من این موارد را بر اساس استعلاماتی که پاسخ داده شده، می‌گویم.
او البته اشاره‌ای هم به منع قانونی برخی مطالبات جانبازان تبصره یک هم می‌کند و می‌گوید:‌ در زمینه مطالبات آن‌ها مطابق آنچه که قانون اجازه داده است، طی ۲ مرحله با ۵۰ درصد ضریب افزایش و ۲  آیتم در سال ۱۴۰۰ اقداماتی انجام دادیم. البته مستلزم این است که قانون اصلاح شود و شرایط دیگری را برای این عزیزان لحاظ کند.

آیتم‌هایی که مشمول پرداخت برای جانبازان تبصره یک می‌شود
 معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران ابراز می‌دارد: برای اصلاح قانون، یک دلیل قانونی بیاورند که ما هم بر مبنای آن لایحه دهیم. الان مواردی که اشاره می‌کنند هیچ کدام در شرایطی که الان پرداخت می‌کنیم مشمول نمی‌شود. مواردی نظیر حق شاغل، حق ایثارگری، عائله‌مندی، فوق‌العاده شغل و فوق‌العاده ویژه مشمول پرداخت مطابق قانون است. این را در نظر داشته باشید که اضافه کار،‌ مأموریت، حق مدیریت به این افراد تعلق نمی‌گیرد. 

خبر خوب برای جانبازان تبصره یک
وی در پایان  ادامه می‌دهد: جانبازان تبصره یک بازنشستگی دارند. مبنای بازنشستگی آن‌ها مبنای پرداخت حقوقشان است. همان گونه که برای مشمولان ماده ۳۸ بازنشستگی لحاظ می‌کنیم، برای جانبازان تبصره یک هم لحاظ می‌شود. بنابراین چنانچه ۶۰ سال سن یا ۳۰ سال پرداخت حقوق داشته باشند، مشمول بازنشستگی خواهند شد و بر اساس آخرین حقوقشان، پاداش بازنشستگی دریافت می‌کنند.