نخستین گردهمایی راویان دفاع مقدس در شهرستان مرزی تایباد با حضور مسئولان و پیشکسوتان برگزار شد.

اولین نشست تشکل پیام آوران ایثار با عنوان «راویان دفاع مقدس» در شهرستان مرزی تایباد، برگزار شد.
این گردهمایی با هدف بررسی عملکرد اقشار مختلف مردم تشیع و تسنن تایباد در دوران دفاع مقدس برگزار شد به مدت یک روز در دو نوبت صبح و عصر ادامه داشت و پیشکسوتان و راویان دفاع مقدس به بیان خاطرات دوران دفاع مقدس پرداختند و نقش شهرستان تلفیقی تشیع و تسنن تایباد را در دوران جنگ بررسی کردند.
همچنین این گردهمایی با سه کمسیون تخصصی به عملکرد نیروهای موثر در دوران دفاع مقدس پرداخت و در اختتامیه این مراسم دبیر انجمن راویان شهرستان تایباد گزارش جمع بندی کمیسیونهای تخصصی را در حضور مسئولان شهرستانی و استانی ارائه کرد.
از جمله پیشنهادات مطرح شده در اختتامیه این گردهمایی، ضرورت توجه مسئولان به بازمانده‌گان دوران دفاع مقدس و همچنین از عدم توجه به ایثارگران که در طول دوران پس از جنگ به فراموشی سپرده شده ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند انتقاد شد.
در بخشی از سخنرانی پایانی دبیر انجمن راویان بر تهیه و تدوین تاربخ شفاهی شهرستان تلفیقی تایباد در دوران دفاع مقدس اشاره و بر لزوم حمایت از تشکل انجمن راویان شهرستان، پیشنهاد بر تشکیل صندوق قرض الحسنه ایثارگران تایباد با حمایت دولت تاکید کرد.
در این مراسم حجت الاسلام حسین ملکی امام جمعه تایباد از برگزاری این گردهمایی تجلیل و بر ادامه اینگونه حرکات فرهنگی تاکید کرد.
در ادامه این نشست محسن سیاح فرماندار تایباد از حمایت در راه اندازی صندوق قرض الحسنه ایثارگران با همکاری ستاد فرامین امام خمینی (ره) خبر داد و گفت: برای جمع آوری تاریخ شفاهی تایباد در دفاع مقدس و دفتر کار برای نشست‌های مشترک راویان وایثارگران همکاری اداری صورت خواهد گرفت.
از دیگر برنامه‌های این همایش عطرافشانی گلزار شهدای گمنام شهر مشهد ریزه و گلزار شهدای روستای جوزقان با حضور مسئول امور راویان استان خراسان رضوی، صدوقی مستندساز و محقق در عرصه دفاع مقدس، حسن باخرد استاد راوی کشوری، حجت السلام حسین ملکی امام جمعه شهرستان، محسن سیاح فرماندار، ابراهیم بیدل فرمانده سپاه، جواد حامدزاده معاون فرهنگی بنیاد شهید و امورایثارگران و نماینده‌گانی از یگان‌ها و نیروهای موثر در جنگ از جمله سپاه، بسیج، جهاد سازندگی، آموزش وپرورش، بنیاد شهید وامور ایثارگران، ارتش و نیروی انتظامی و ۵۰ نفر از راویان و ایثارگران در محل روستای گردشگری جوزقان از توابع بخش میان ولایت تایباد بود.
گفتنی است؛ شهرستان تایباد از توابع استان خراسان رضوی است که در ۲۲۵ کیلومتری مشهد مقدس واقع شده و ۱۲۴ شهید، ۳۰۸ جانباز و ۳۲ آزاده در بنیاد شهید و امور ایثارگران این شهرستان سند افتخار غیورمردانی است که برای سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران جانفشانی، فداکاری و مقاومت کردند و به انقلاب اسلامی عزت بخشیدند.

  • نویسنده : شیرودی